Valljuk be, vezetés és vezetés között is van különbség. Az élményautózás túl ritkán jut osztályrészül, inkább csak rutin jut ki a mindennapokon. Az önállóan működő autó igénye nem csak a dugókban való araszolással jelent meg. Már a kezdet kezdetén láthattuk, hogy sokkal jobb kényelmesen, a hátsó ülésen elterpeszkedni a sofőr mögött, élvezni a kilátást, vagy valami egészen mással foglalkozni.
Az SF filmekben régóta látni olyan városi közlekedési rendszereket, amelyben az autók önállóan vesznek részt a forgalomban, a benne ülök – még a kormánykerék előtt ülők is – csak utasok. Az előnyei kézenfekvőek.
A sofőr vezette autó az igen tehetősek kiváltsága, mert kevesen engedhetik meg maguknak az ezzel járó többszázezer forintos kiadásokat. Egy önjáró autó biztosíthatja mindazokat az előnyöket, amelyeket egy sofőr vezette autó biztosít, minden további költség nélkül. Értünk jön, elszállít minket a célunkhoz, kiszállás után leparkol, vagy éppen tovább megy egy kiadott célhoz. Megszűnik a parkolással együtt járó macera, a helykeresés a tolatgatás. Az autó maga elintézi a parkolási költséget, de valószínűleg érdemesebb egy nem fizető zónába, vagy akár haza küldeni. Ha mégis vezetni akarunk, akkor erre is meg lesz a lehetőség, de valószínűleg csak a városokon kívül. De ez már tényleg csak élményautózás lesz.
Napjainkban nagyon sok autós tölt legalább két órát a forgalomban, gyakorlatilag elvesztegetve az idejét. Az önműködő autó esetében ez az idő felszabadul, Ez idő alatt lehetne étkezni, olvasni, átnézni a levelezésünket, telefonálni, családdal és ismerősökkel kapcsolatot tartani, tévézni, internetezni. Esetleg a napi munkára felkészülni. A jól szervezett munkáltatók akár a kocsiban töltött időt is beszámíthatják a munkaidőbe, ha az autó tulajdonosa ez alatt valóban a munkával foglakozik. Ha két órát töltünk az autóban, akkor csupán hat órát kell a munkahelyünkön tölteni és ezzel felszabadul két értékes óra a szabadidő számára.
És valljuk be őszintén, mennyivel jobb lenne a városi közlekedés, ha a vezetők kétharmadától egy automata elvenné a kormányt. Mazsolátlan forgalom, maga az utópia.
Az automata autók bevezetésétől már talán nem is állunk messze, erről egy érdekes bejelentés kapcsán itt olvashatunk részletesebben.