A városban rövid távolságokra legjobb egy roller. És egy automata kölcsönző.
Egy moszkvai általános iskolában különös diák tanul a tizenkét évesek között. Egy robot, aki egy súlyosan beteg kisfiút helyettesít. Itt a szép új robotvilág?
A világban sokfelé nagy hagyománya van a a járművek egyedi díszítésének. Ennek egyik különlegesen szép ága a sisakfestés.
A szénszál lehetősége nemcsak a mérnököket, hanem a dizájnereket is megihlette. Különösen szép alkotásokat hozhatnak létre közösen. Ennek legkiválóbb példája a Delta 7 Sports nevű cég Arantix IsoTruss fantázianevű kerékpárváza.
Ez a cím úgy hangzik, mintha Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvéből bukkanna fel. Vagy akár ez lehetne a következő kötet címe. De lehet, hogy épp oly megrendítő lesz a számunkra, mint a Vogon flotta.
2007. november 6-án Greenwich-i középidő szerint 14:25-kor a fenti címmel töltöttek fel egy mindössze 31 oldalas dokumentumot a Cornell egyetem tudományos eredményeket és elméleteket publikáló szerverére. A dokumentum - amely az arXiv:0711.0770v1 katalógus számot kapta - néhány napon belül a tudományos világot alaposan felbolygatta. Alig egy héttel később már a tekintélyes New Scientist is foglalkozott dolgozattal. A rövid dokumentum nem egyebet ígért, mint a világegyetemet leíró egyenletet.
A gyémántcsinálás évszázados álom, de csak néhány évtizede sikerült az anyag mesterséges előállítása. A mesterséges gyémántok aprók, szabályosak és sárga színűek, tökéletesek az ipari alkalmazásra, vágó- és csiszolóeszközök készítésére. Ékkőnek azonban nem alkalmasak. A floridai Gemesis cégnek azonban sikerült ezt megoldani, ékszerek készítéséhez is megfelelő méretű gyémántokat tudnak növeszteni mindössze négy nap alatt.
Így karácsony idején többet nézünk fel az égre, és gyakrabban firtatjuk, hol is a helyünk az univerzumban. Azonban a világegyetemben a léptékek emberi ésszel felfoghatatlanok. De próbáljuk megérteni a környezetünk méreteit. Meglepő, hogy mennyire torz kép él bennünk naprendszerünk bolygóiról és a csillagokról.
Az űrben a méretek a távolságok olyan hatalmasok, hogy az emberi az szinte nem is képes felfogni. Legkönnyebben akkor értjük meg a valóságot, ha van viszonyításialapunk. A képeken arányaiban tudjuk megérteni a bolygók és csillagok méreteit.
A naprendszer kőzetbolygói: a Föld, a Vénusz, a Mars, a Merkúr, és (azóta plutoiddá lefokozott) Plutó. A Vénusz csak kicsit kisebb, mint a Föld, de meglepően apró a testvérbolygónak számító Mars.
Íme a gázóriások: a Jupiter, a Szaturnusz, az Uránusz és a Neptunusz. Előttük az előző képen látott kőzetbolygók.
A képre felkerült a Nap is. A gázóriások jól látszanak, de a kőzetbolygók épphogy még észrevehetőek.
Lépjünk ki a naprendszerből, jöjjenek a csillagok. A föld eltűnt a képről, a Jupiter akkora, mint egy képpont. A Nap eltörpül a vörös óriáscsillagok, a Szirius, a Pollux és az Arcturusz mellett.
Jöjjenek a gigászok. A Nap már nem is látszik, mérete csupán 1 képpont. A vörös óriások is eltörpülnek. Íme a Rigel, az Aldebaran, és a Betelgeuse. A képen a legnagyobb az Antares, a Skorpió csillagkép legfényesebb csillaga, szuperóriás.
Az Antares változócsillag, kb. 600 fényévnyi távolságra van. Sugara 300 millió kilométer. Ha a Nap helyére tennénk, a felszíne a Mars pályáján túl esne.
Sajos a képsorozat alkotói itt megálltak, és a kék óriások, valamint a kék szuperóriások nem kerültek bemutatásra.
És most nyugodtan elmélkedhetünk saját fontosságunkon.
Sokan remélik azt, hogy ha a forgalom fölé emelkedhetnének, megszabadulhatnának az autózás nyűgeitől. Ezért többen is kísérleteznek a repülő autóval. Az amerikai Terrafugia cég 2006-ban alakult, hogy létrehozza az első ilyen szerkezetet.
A madéfalvi vérengzés (régiesen mádéfalvi) a székelyek egy csoportja ellen elkövetett tömeggyilkosság volt. A köztudatba úgy vonult be, mint a madéfalvi veszedelem. Azonban a név egy évszázados rejtélyt is hordoz.
(fotó: Horváth Ferenc, www.erdely-szep.hu)
Egy magával ragadó elektromos járgány, amely kicsit olyan, mint a velocipéd, talán a világ egyetlen kétkerekű monociklije, és új értelmet nyer a kormányülés is. Bár senkit nem ültethetünk magunk elé, de vígan robognánk vele a pesti flaszteren. Ime a YikeBike!