Olaszországban van egy nagyon különleges hely, amit csak kevesen ismernek. Egy lenyűgöző átjáró az olasz Alpok szélén.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

 

San Boldo-átjáró (olaszul Passo San Boldo)  két település közötti közlekedést teszi lehetővé. A Veneto régióban található, 329 méter magasan fekvő Trichiana városka, és a Cison di Valmarino régióban található, 272 magasan fekvő Tovena között.


Nagyobb térképre váltás

 A két városka között mindössze 17 kilométer a távolság, és a szintkülönbség sem tűnik jelentősnek. Legalábbis első látásra.hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

Azonban az egyik városka a Belluna-völgyben, a másik a Mareno-völgyben fekszik. A két völgyet egy 700 méter magas hegy választ el egymástól.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

A San Boldo-átjáró egészen különleges. A szerpentin 5 kanyarból és hat egyenes szakaszból áll.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

De mind az öt kanyar alagútban van, úgy robbantották ki a sziklából. Az egyenes szakaszok részben a hegyoldalon, részben hídon futnak.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

A hágó hivatalos neve "SP 635".  Csak egy sáv járható, a forgalmat lámpa irányítja. A sebességkorlátozás is van, mindössze 30 kilométer/órás sebességgel lehet áthajtani. Miután több busz is beszorult, életbe léptették a 3,2 méteres magassági korlátozást is.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

A két települést évszázadokig csak egy meredek ösvény kötötte össze. Régóta húzódott már az út építése, amíg el nem jött az első világháború, és az osztrák-magyar hadsereg 1918-ban el nem foglalta ezt a területet. Utánpótlás szállítás szempontjából létfontosságú volt az út megépítése.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

Hihetetlen ütemben dolgoztak, az új átjárót már júniusban átadták. Innen kapta becenevét: 100 nap út. Külön mérnöki bravúr, hogy a szélsőséges domborzat mellett sem nagyobb az emelkedés 12 százalékosnál, ami a nehéztüzérség felvonulása miatt fontos.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

Azonban az építkezésen nem csak katonák dolgoztak, jelentős számú hadifoglyot és helyi lakost vezényeltek ki dolgozni. Az építkezés utolsó fázisában 1400 ember dolgozott három műszakban.

hágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovenahágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovenahágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovenahágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovenahágó átjáró pass San Baldo Olaszország első világháború Osztrak-Magyar Monarchia hadsereg szerpentin alagút Trichiana Tovena

Motor nyergében a hágón át:

A hágó és az odavezető gyönyörű út autóval:

Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a közel 100.000 főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.

(via, via)