Ha létezne lenyűgöző vasutak ranglistája, a Wuppertal Schwebebahn biztos dobogós lenne.
Wuppertal Németország Észak-Rajna–Vesztfália tartományában található, a régió gazdasági és kulturális központja. A Wupper-patak partján, a Wupper-völgyben fekszik.
Wuppertal csak jó 80 éve szerepel a térképen; előtte azonban már régóta létezett Elberfeld és Barmen nagyvárosok, valamint a kisebb Ronsdorf, Cronenberg és Vohwinkel, amelyekből 1929-ben Barmen-Elberfeld néven egyetlen települést hoztak létre. 1930-ban, egy népszavazást követően a települést Wuppertalnak keresztelték át, ami teljesen találó: A város a Wupper völgyében fekszik. Ez az egyesítés meglátszik a mai városképen. Ma is két központja van a városnak: Elberfeld és Barmen.
Már az egyesülés előtt jóval, a 19. század végén is sűrűn beépített, forgalmas, egybefüggő település volt. A megnövekedett forgalom miatt szüksége volt egy új vasútra. A beépítettség miatt egy hagyományos vonal nagyon drága lett volna és a Wupper-patak is nehézséget jelentett.
Egy mérnök teljesen új elképzeléssel állt elő. Építsenek magasvasutat, ráadásul egysínűt, amelyről a kocsik lógan lefelé- A pálya így jórészt a patak felett vezethet,és ez volt a legolcsóbb megoldás is.
A vonal 1898 és 1901 között épült, 13,3 km hosszú és 600 V egyenárammal lett villamosítva. A szerelvények maximális sebessége 60 km/h, átlagsebesség 26,6 km/h. A menetidő kb. 28-30 perc.
Ez a legrégebbi ilyen rendszer a világon. A vonal nagyrészt a Wupper patakot követi, a meder felett halad.
Műszaki szempontból mindenesetre a vasút egyáltalán nem függ: a korrekt megnevezés lógóvasút lenne. Ez azonban nem érdekli azt a több mint 80 000 utast, akik naponta biztonságos és mindenekelőtt garantáltan dugómentes közlekedési eszközként nagyra értékelik.
A II. világháborúban súlyosan megsérült, de 1946-ban már újraindult a közlekedés.
Egy tizenöt éves, 1997ben kezdődött programban, a tartóállványzatát nagymértékben és az eredetinek megfelelően felújították, miközben ezzel egyidejűleg a megállókat io átépítették és korszerűsítették. A munka mintegy 400 millió Euróba került.
100 év alatt mindössze egyetlen baleset volt. A felújítás után a pályán felejtettek valamilyen szerszámot, amely kisiklatta az első szerelvényt, amely a patakba zuhant. Öt ember meghalt, és 47 megsérült.
Hamarosan a kocsik is megújulnak. Az 1972-75 között a MAN által gyártott, ma is futó járgányokat újakra cserélik.
Egy utolsó hazai érdekesség: Sopronban is ilyenről álmodtak...
Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a közel tizenhétezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.
Ezt láttad már?
Szem-Szájnak gasztroblog: Zombi süti
Napi videó: Nyitott motortérrel száguldani
Napi fotó: Itt én is szunyókálnék egy kicsit
(via wuppertal, germanitravel, wikipedia, googlemaps)