Az 1986-os csernobili katasztrófa után a további szennyeződések kiszivárgásának megelőzése érdekében betonból szarkofágot emeltek az atomerőmű négyes blokkja fölé. Erre az épületre mindaddig szükség van, amíg a romok szennyezhetik a környezetet. Ez az ott maradt hasadóanyagok, fűtőelemek miatt akár évezredeket is jelenthet.
Autók vezetők nélkül
Valljuk be, vezetés és vezetés között is van különbség. Az élményautózás túl ritkán jut osztályrészül, inkább csak rutin jut ki a mindennapokon. Az önállóan működő autó igénye nem csak a dugókban való araszolással jelent meg. Már a kezdet kezdetén láthattuk, hogy sokkal jobb kényelmesen, a hátsó ülésen elterpeszkedni a sofőr mögött, élvezni a kilátást, vagy valami egészen mással foglalkozni.
Az SF filmekben régóta látni olyan városi közlekedési rendszereket, amelyben az autók önállóan vesznek részt a forgalomban, a benne ülök - még a kormánykerék előtt ülők is - csak utasok. Az előnyei kézenfekvőek.
Mikor lesz világvége?
A napokban ismét elmaradt egy világvége. Érdemes lenne már egy külön kalendáriumot készíteni, amelyben feltüntetnénk, melyik csoport mikorra várja az aktuális világvégét. Szinte minden hétre jutna egy-egy elmaradt armageddon. Meghirdetői általában kissé csalódottak, hogy a világ mégsem omlott össze, és él a szomszéd. De utána megrázzák magukat és várják a következő világvégét.
Azonban egy aprócska tény valahogy elkerüli a világvége várók figyelmét: maga a konkrét dátum. Mindenki feltételezi, hogy a világvége napja az ő általa használt naptár szerint értendő. Pedig arra semmilyen bizonyíték nincs, hogy az isten(ek) a keresztény naptár szerint rendeli el a harsonák megfúvását. Hiszen több időszámítás is használatban van a földön
A keresztény naptár szerint most a 2010. van. A római naptár szerint, amely Róma alapítása óta számolja az eltelt időt, idén a 2764. évet írjuk. Az Iszlám hidzsra szerint most 1431. van.
Isten kiválasztott népe, a zsidó naptár szerinti 5770. évet mulatja. A kínaiak most ünnepelték a 4707. újévet, de a budhisták szerint is 2554 év telt el a naptár kezdete óta. Még a tibetiek is előttünk járnak, náluk már a 2134. év járja.
Ha valaki nagyon tart a világ végétől, van egy biztos módszer: nézze meg az interneten az Ausztrál, az Új-Zélandi, vagy bármelyik japán csatorna műsorát. Ha még van adás, akkor minden rendben van, mert az időzónák miatt ott már holnap van. És ha ott holnap van, akkor a világvége ma is elmarad.
A naprendszer legnagyobb aranylelőhelye
A naprendszer anyagának legnagyobb részét -- tulajdonképpen csaknem az egészet - maga a Nap teszi ki. A természetben előforduló 92 elem többségét már azonosították a központi égitestünk színképében. Sok elem csak nyomokban fordul elő, de földi mértékkel mérve még ez is elképzelhetetlen nagy mennyiség.
Egy bizonyos Nabed Juszuf nevű csillagász kiszámította, hogy a Napban 9 aranyatom jut minden trilliónyi (1 000 000 000 000) hidrogén atomra. A Nap tömegét két oktillion (egész pontosan 1,9891x10 a huszonhetediken) tonnára becsülik, ez azt jelenti, hogy néhány kvadrillió (10a tizenhatodikon) tonna aranyat tartalmaz központi égitestünk. Ez kb. olyan 300 sextillio (3x10 a huszonharmadikon) dollárt érhet (feltéve, ha nem számoljuk, hogy nagy mennyiség piacra kerülése esetén esik az ár). A nap aranytartalmának néhány 100 billiomod részével kifizethető lenne mondjuk az Egyesült Államok éves költségvetési hiánya.
Rablástól nem kell félni, hiszen ennél jobban nem őrizheti senki. Az más kérdés, hogy nincs tulajdonosa sem.
Koldus bankkártya-olvasóval
Ülök az autómban a piros lámpánál, a koldus odapattan, lemossa a szélvédőt, majd szutykos tenyere helyett egy kártyaolvasót nyújt be az ablakon.
Fekete doboz az autóban
Sajnos már nincs messze az az idő, amikor az autókba is fekete doboz fog kerülni. Az ok egyszerű. A mai modern gépjárművek, és azok elektronikus rendszerei megváltoztatták a vezetési stílust. A vezetők merészebbek, agresszívebbek lettek, a személyes biztonság növekedésével nőtt a bátorságuk is. Azonban vezetési képességeik növekedése nem áll arányban ezzel.
Ennek megfelelően nő a balesetek száma is. A töréskárból már nem lehet annyira pontosan következtetni a sebességre, a blokkolás- és kipörgésgátlók miatt sokkal kevesebb értékelhető nyom marad a balesetek helyszínén. Ezért a közlekedési hatóságok és a biztosítók szeretnék elérni, hogy minden autóba kerüljön fekete doboz.
A mai autókban az információk túlnyomó többsége már elektronikusan áramlik, ez minden probléma nélkül rögzíthető. A kérdésnek inkább jogi, mint technikai akadályai vannak. Ki tekinthet bele ezekbe az adatokba, és milyen feltételekkel? Mennyi időre visszamenően rögzítse azt? Mennyire ütközik ez emberi jogokba? Mert nem mindegy, hogy a balesetet megelőző tíz másodperc adatait ismerheti meg a rendőrség és a biztosító, vagy pedig a rendőr bármikor megállíthat, és az adatokból láthatja, hogy megszegtem-e a sebességkorlátozást az elmúlt fél órában.
Vonattal a Marsra
Többen nem hittek a szemüknek és Verne álmát látták - lelki szemeikkel - megvalósulni. Feltalálók Világa című szakfolyóirat szerkesztője sem hitt a szemének a brit szabadalmi hivatal levéltárában. "Alulírott a Brit Vasutak igazgatótanácsa ezennel szabadalmi bejegyzésért folyamodunk... az alább leírt űrjárműre".
A dokumentum létező és hiteles. A teljes részletességgel körülírt szerkezet nem más, mint egy űrhajó, amely termonukleáris fúziók sorozatából nyerné energiáját. A műszaki dokumentáció szerint az atommotor másodpercenként ezer miniatűr nukleáris robbanást produkálna, s ezek szolgáltatnák a bolygóközi utazáshoz szükséges hajtóerőt.
A szabadalmi folyamodványt fellelő szakember szerint mindazonáltal a feltaláló nem fektetett kellő hangsúlyt az utasok védelmére, a leírtak alapján ugyanis a fedélzeten tartózkodókat halálos mértékű radioaktív sugárzás érné a nem kellően szigetelt hajtóművekből.
Az országos derűt keltő szabadalmat még 1972-ben nyújtotta be a vasúttársaság (BR) egyik fejlesztőmérnöke. A BR, kivédendő a teljes köznevetséget, sietett leszögezni: munkatársa egyéni alkotásáról van szó, amelyet azért jegyez a British Rail, mert az előírások szerint a vállalat dolgozói a munkaidőben végzett kutatások eredményeire csak a BR nevében kérhetnek szabadalmi védelmet. "A brit államvasút egyébként soha, semmilyen formában nem érdeklődött az űrutazás iránt"
A dokumentumot előkaparó szakember szerint azonban a BR valamilyen lehetőséget mégis láthatott a dologban, mert a benyújtott szabadalomhoz éveken keresztül érkeztek a fejlesztési és módosító kiegészítések, s az egész bejegyzési procedúra 5-10 ezer - korabeli - fontjába kerülhetett a cégnek.