Elegánsan belépett a jeges vízbe a süllyedő hajóról.
Charles Joughin a Titanicon utazó több ezer közül a 10 leghíresebb között van. Az ő túlélése a hajózás történetének egyik leghihetetlenebb megmenekülése.
Legszerencsésebb emberek: Charles Joughin
Pingvin-Pompeii
A nagy vulkánkitörések az állatvilágot sem kímélik. Ürülékrétegekből derítették fel egy kis pingvinkolónia évezredes történetét.
Pusztuló nukleáris világítótorony
Elhagyott, lepusztult, szétlopott atom-világítótornyok végig az Északi-tenger partján.
Az eltérített Föld
Érdekes, hogy a tudósok hamarabb találnak megoldást olyan veszélyekre, amelyek csak évezredek, évmilliók múlva okoznak komoly problémát.
A Föld lassan közelít a Nap felé. Azonban 3,5 milliárd év múlva ez a pusztulását okozhatja. Számítások szerint ekkor a Nap sugárzása körülbelül negyven százalékkal erősebb lesz, mint napjainkban, ez pedig katasztrofális hatást gyakorol bolygónkra.
Amerikai tudósok szerint csak úgy lehet megmenteni a Földet a végső pusztulástól, ha kimozdítjuk a pályájáról.
Az Aral-tó eltűnése
Az Aral-tó katasztrófája az egyik legnagyobb léptékű ember okozta környezeti katasztrófa. Kazahsztán és Üzbegisztán határvidékén, a Turáni-alföldön elhelyezkedő lefolyástalan sóstó még 1960-ban a Föld negyedik legnagyobb tava volt. De sikerült csaknem eltűntetni.
A vörös vonal az eredeti partszakasz
Megoldás a túlnépesedésre?
Az SF filmek hatására egyre elfogadottabb gondolat a világűr meghódítása, benépesítése. Az egyik nap ismét azt halottam, hogy a túlnépesedés megakadályozásnak lehetőségét látják az űr gyarmatosításában: a „felesleges” embertömegek létesítsenek új életteret maguknak. Ennek az elméletnek egyetlen apró akadálya van: a számok.
(Természetesen most felejtsük el azt, hogy jelenleg mennyire nevetséges szinten áll az űrkutatásunk 50 évvel azután, hogy - először, és még sokáig utoljára - a Holdon jártunk.)
Nem csak a föld népessége gyarapodik, hanem a növekedés üteme is. Jelenleg a Föld népessége évente (különböző becslések szerint) 75-80 millió fővel nő. Vagyis az elképzelés szerint évente ennyi embert kellene az új gyarmatokra szállítani.
Ha képesek lennénk 100.000 fő befogadására alkalmas óriási űrhajókat építeni, akkor a jelenlegi számok alapján évente 750-800 ilyen hajót kellene indítani. Ha az utazás évekig tart, akkor a flottának az utazás oda vissza idejével arányosan kell nőnie. Vagyis ha az űrgyarmatra az utazás öt évig tart, akkor az oda-vissza út 10 évet vesz igénybe, tehát tízszer ennyi, vagyis 7.500-8.000 óriási űrbárkára lenne szükség.
Természetesen a hajón szükség lenne 100.000 ember létszükségletének biztosítására: élelem, víz, elfoglaltság. Ez mind óriási tárolókapacitást követel. (kivéve, ha addigra feltalálnák az élet felfüggesztésének lehetőségét.
Természetesen ezeket a hajókat meg kellene építeni, és az űrbe juttatni. Összehasonlításul két, a maga kategóriájában legnagyobb ember építette jármű. A Tengerek Oázisa (Oasis of the Seas) nevű tengerjáró hajó 360 méteres hosszúsággal, 220 ezer tonna vízkiszorítással és 16 emeletével ma a világ legnagyobb utasszállító hajója, 5400 utast szállít közel 3000 fős személyzete. Raktárai kb. egy hétre elegendő készleteket képes befogadni.
A legnagyobb hadihajó a repülőgép-hordozó, több mint 330 méter hosszú, és a vízkiszorítása 93.000 tonna. Ezeken 5000-5500 ember él, akiknek az ellátásáról folyamatos utánpótlással gondoskodni kell: Heti rendszerességgel rakodnak át igen komoly készleteket. Az űrrepülőgép szállítási kapacitása 100 tonna. Lehet számolni…
Még egy apró, de annál fontosabb tény, amely inkább humánpolitikai kérdés. A Föld növekvő népessége legnagyobb arányban sajnos a világ legszegényebb övezeteiben, nagyvárosok nyomornegyedeiben születik meg. Tanulásra, normális életre szinte semmi esélyük sincs. Ha valaki gyarmatokat akar létesíteni, ott szakképzett munkásokra, jó szakemberekre van szüksége, nem képzetlen, iskolázatlan, írástudatlan tömegekre.