A Kolelinia-terv elképzelése szerint, a kerékpárutat kiemelné az autók és gyalogosok fölé.
A Kolelinia-terv elképzelése szerint, a kerékpárutat kiemelné az autók és gyalogosok fölé.
A Gagarin utazását megelőző tíz évben 48 kutya utazott a világűrbe, és sajnos húsz nem élte túl az utazást. Nevüket, és egyáltalán létezésüket hosszú évtizedekig homály fedte.
Lajka emlékműve
Évtizedekig nem tudhattuk meg mi történt Lajkával, a hős űrkutyával. Hogyan halt meg valójában? A Szovjet rendszer egy hősies halált hazudott nekünk évtizedeken keresztül.
Az életveszélyes kutatási helyzetekben az embereket kísérleti állatokkal helyettesítik a kutatók. Ez alól nem lehetett kivétel az űrkatatás sem.
Az űrkutatás kezdete három szakaszra bontható, amelyek nagymértékben átfedték egymást, párhuzamosan futottak. Ez a három terület a rakétafejlesztés, az állatkísérletek és a felkészülés az emberes repülésre.
Ahogy azt már megszokhattuk, a téma a szovjet oldalon az izgalmasabb. Ez az időszak még mindig titkokkal teli, a hruscsovi éra a legendák ködébe merül. Hallottunk Lajkáról, Bjelkáról és Sztrelkáról, a hős űrhajós kutyákról, de mást nemigen tudunk a több éves programról. Azonban hála az idők változásának, egyre több dolog derül ki, egyre több szemtanú kezd el beszélni erről a témáról is.
Az SF filmek hatására egyre elfogadottabb gondolat a világűr meghódítása, benépesítése. Az egyik nap ismét azt halottam, hogy a túlnépesedés megakadályozásnak lehetőségét látják az űr gyarmatosításában: a „felesleges” embertömegek létesítsenek új életteret maguknak. Ennek az elméletnek egyetlen apró akadálya van: a számok.
(Természetesen most felejtsük el azt, hogy jelenleg mennyire nevetséges szinten áll az űrkutatásunk 50 évvel azután, hogy - először, és még sokáig utoljára - a Holdon jártunk.)
Nem csak a föld népessége gyarapodik, hanem a növekedés üteme is. Jelenleg a Föld népessége évente (különböző becslések szerint) 75-80 millió fővel nő. Vagyis az elképzelés szerint évente ennyi embert kellene az új gyarmatokra szállítani.
Ha képesek lennénk 100.000 fő befogadására alkalmas óriási űrhajókat építeni, akkor a jelenlegi számok alapján évente 750-800 ilyen hajót kellene indítani. Ha az utazás évekig tart, akkor a flottának az utazás oda vissza idejével arányosan kell nőnie. Vagyis ha az űrgyarmatra az utazás öt évig tart, akkor az oda-vissza út 10 évet vesz igénybe, tehát tízszer ennyi, vagyis 7.500-8.000 óriási űrbárkára lenne szükség.
Természetesen a hajón szükség lenne 100.000 ember létszükségletének biztosítására: élelem, víz, elfoglaltság. Ez mind óriási tárolókapacitást követel. (kivéve, ha addigra feltalálnák az élet felfüggesztésének lehetőségét.
Természetesen ezeket a hajókat meg kellene építeni, és az űrbe juttatni. Összehasonlításul két, a maga kategóriájában legnagyobb ember építette jármű. A Tengerek Oázisa (Oasis of the Seas) nevű tengerjáró hajó 360 méteres hosszúsággal, 220 ezer tonna vízkiszorítással és 16 emeletével ma a világ legnagyobb utasszállító hajója, 5400 utast szállít közel 3000 fős személyzete. Raktárai kb. egy hétre elegendő készleteket képes befogadni.
A legnagyobb hadihajó a repülőgép-hordozó, több mint 330 méter hosszú, és a vízkiszorítása 93.000 tonna. Ezeken 5000-5500 ember él, akiknek az ellátásáról folyamatos utánpótlással gondoskodni kell: Heti rendszerességgel rakodnak át igen komoly készleteket. Az űrrepülőgép szállítási kapacitása 100 tonna. Lehet számolni…
Még egy apró, de annál fontosabb tény, amely inkább humánpolitikai kérdés. A Föld növekvő népessége legnagyobb arányban sajnos a világ legszegényebb övezeteiben, nagyvárosok nyomornegyedeiben születik meg. Tanulásra, normális életre szinte semmi esélyük sincs. Ha valaki gyarmatokat akar létesíteni, ott szakképzett munkásokra, jó szakemberekre van szüksége, nem képzetlen, iskolázatlan, írástudatlan tömegekre.