Az elmúlt évek olajválsága végre ráébresztette a világot, hogy alternatívákat kell találnunk a kőolaj kiváltására.Így született meg a szintetikus GTL, amely már repülőgépeket is hajt.

Az olajáraktól talán legjobban függő terület a repülés és a hajózás Itt nem lehet úgy alternatívát találni, mint a szárazföldi álló létesítmények vagy mozgó járművek esetében. A probléma nagyságának érzékeltetéshez nézzük az Egyesült Államok hadseregét. Az amerikai védelmi minisztérium éves olajigénye az USA teljes fogyasztásának két százaléka, mintegy száztízmillió hordó. Ez a 2007-es 70 dolláros áron számolva 7,7 milliárd dollár. 2008 nyarán azonban az ár 200 dollárra kúszott fel, ez 22 milliárd dollár. Ez 15 milliárd dollár plusz költség. A haditengerészet hajóinak igénye csaknem kilencmillió hordó. Ezért a haditengerészet kénytelen volt csökkenteni hajók kifutásait. Erős takarékossági intézkedéseket vezettek be.

Az egyik lehetséges alternatíva, a szintetikus üzemanyag.  A GTL egy földgázból előállított üzemanyagtípus: színtelen, kéntől és aromás vegyületektől gyakorlatilag teljesen mentes, és jelentősen alacsonyabb nitrogén-oxidok és részecske-kibocsátással, valamint kisebb egyéb helyi károsanyag-kibocsátással jár.

A GTL technológia alkalmazásával a földgázból különböző, az eddigieknél tisztább, üzemanyagként (közúti, vízi és légiközlekedési), vegyipari alapanyagként és kenőanyag-alapolajokként hasznosítható termékek állíthatók elő. Ezek a GTL termékek tulajdonképpen kitűnő égési tulajdonságokkal rendelkező paraffinos szénhidrogének, amelyek tisztább, egyenletesebb és jobban kontroll alatt tartható lánggal égnek.

Különösen a közlekedéshez használt GTL üzemanyagra igaz, hogy átlátszó, tiszta, gyakorlatilag nem tartalmaz ként és aromás vegyületeket, valamint igen magas a cetánszáma. A cetánszám a gázolaj gyulladási minőségét határozza meg, hasonlóképpen, mint a benzin esetében az oktánszám. Így minél magasabb a cetánszám, annál tökéletesebb égésről beszélhetünk. A GTL üzemanyag cetánszáma 75-80 körül van, ami jóval magasabb, mint a finomítókban jellemzően előállított 48-56-os érték.

Ez a különleges, földgázból nyert közlekedési üzemanyag nagyfokú rugalmasságot biztosít. A termék tisztán vagy hagyományos gázolajjal keverve is felhasználható. Mivel földgázból állítják elő, bővíti a közlekedési üzemanyagok skáláját, és ezzel csökkenti a kőolajtermékektől való függőséget.

A Shell harminc éve foglalkozik tisztább üzemanyagok fejlesztésével. Ez alatt az idő alatt hozták létre azt az új technológiát, amellyel a GTL üzemanyagot állítják elő. A Shell több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a GTL üzemanyag előállítása terén, amelyet jelenleg a malajziai Bintuluban lévő üzemében gyárt.

A program mögé több nagy név is beállt. A Qatar Airways, a Qatar Petroleum, a Qatar Fuel Company, az Airbus, a Rolls-Royce, a Shell International Petroleum Company és a Qatar Science and Technology Park megállapodást kötött a szintetikus repülőgép-üzemanyag előnyeinek tanulmányozására. Az évtized végére tervezik annak a világszínvonalú GTL komplexumnak a beindítását, amelyet már épít a Shell és a Qatar Petroleum, és ami Katart majd a világ GTL fővárosává teszi. Az üzem napi 120 ezer hordó cseppfolyósított földgáz és 140 ezer hordó tisztább, jó minőségű GTL üzemanyag előállítására lesz képes - ebből mintegy 12 ezer hordó - azaz évi mintegy 500 ezer tonna - lesz a GTL Kerozin.

Az Audi és a Shell közötti együttműködés keretében a 2008. január 23-27. között Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon a nemzetközi politikai, gazdasági és nonprofit szervezetek vezetőit olyan Audi TDI autókkal szállították, amelyek a Shell GTL üzemanyagát használták.

A projektből is látszik, hogy az Airbus, és a hajtóművekért felelős Rolls-Royce ebben látja a jövőt. 2008 februárjában a kétemeletes A380-as a világon először repült kerozin helyett GTL üzemanyaggal, Az Airbus nagy-britanniai Filtonból repült a franciaországi bázisára, Toulouse-ba. Az A380-as négy motorja teljesen elkülöníthető egymástól, az egyik hajtómű kizárólag az új alternatív hajtóanyag és a hagyományos kerozin keverékével működjön, míg a többi három kerozinnal volt feltöltve. A kísérlet sikeres volt.

Az amerikai légierő is megkezdte kísérleteit a GTL-lel a White Sands rakétakísérleti telepen. A kutatók ott is először négyhajtóműves gépek egyik motorját különítették el erre a célra. Először egy C-17 Globemaster repült az új üzemanyaggal, majd egy B-52-es Stretofortress tankjába került az új anyag. 2008. március 19-én végrehajtották az első szuperszonikus tesztet egy B-1B Lancer segítségével. Augusztusban az egyik F-15 Eagle is ezzel szállt fel.

A tesztelés során a GTL és a JP-8 (a kerozin katonai változata) 50-50 százalékos keverékét használták. Az F-15-t vezető pilóta nem érzett különbséget az eddigi repüléseihez képest. Az USA hadserege szinte minden terülten megkezdte a részleges átállást a GTL használatára

Nem mellékes tény, hogy 2006-óta a Shell kutaknál kapható V-power üzemanyag is tartalmaz GTL-t.

Csatlakozz hozzánk a Facebookon, mert van, amit csak ott találsz meg. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.

Ezt láttad már?

2053 atomrobbanás

Képernyő az utca felett

Sleepbox - néhány órai pihenés

Hit és epilepszia

 

Ne hagyd ki a többit sem (ugrás a főoldalra