Nincs nyomasztóbb látvány a roncsautó-telepeknél. Óriási nyersanyag pazarlás, a környezeti károkról nem is beszélve. Az autóipar mérnökeinek már évek óta dolgoznak azon, hogy ez az áldatlan állapot megszűnjön. Csempézett autóbontók? Lebomló alkatrészek? Talán egy szebb és tisztább jövő.
Az autóipar képviselői szerint néhány évtizeden belül elfelejthetjük a városok szélén éktelenkedő roncstemetőket, és környezetszennyező bontókat. Az új technológiák felbukkanása ezt az iparágat is meg fogják változtatni. A gyártók ezért már az autók tervezésénél készülnek a forgalomból való kivonásra. Azt szeretnék elérni, hogy az autó egyetlen porcikája se vesszen kárba.
Az elképzelések szerint a jövő bontója inkább fog hasonlítani a márkaszervizek csempés világára. A kocsiban maradt folyékony vegyi anyagok egyszerűen lecsapolhatóak és összegyűjthetőek lesznek. A jövő akkumulátorai kisebbek, ólommentesek, és könnyebben újrahasznosíthatóak lesznek.
Az autók alkatrészeinek abszolút többsége újrafelhasználható és kevésbé környezetszennyező lesz. Nagyobb szerepet kapnak a műanyagok, a kompozit anyagok. A hegesztést és szegecselést a ragasztás fogja felváltani, amely sokkal erősebb, mégis könnyebben bontható. Emiatt a szétszedés során kevésbé sérülnek, kevesebb apró hulladék keletkezik, a kevéssé elhasználódott alkatrészek könnyebben felújíthatóak lesznek. Az egyszerűbb bontási munka miatt könnyebb a különböző alapanyagokat elkülöníteni és újrafelhasználni. A cél az, hogy az autó tömegének kevesebb, mint 5 százaléka kerüljön a szemétbe.
A környezetbarát technológiák után kutató mérnökök egy csoportja merész kijelentéssel lepte meg az autósvilágot. Véleményük szerint a gépjárművek alkatrészeinek egy jelentős része a közeljövőben már olyan alapanyagokból készülnek, amelyek elhasználódásuk után természetes úton lebomlanának.
Meglepő módon az alapanyag nem más, mint a jól ismert szójaolaj. A csoport által kidolgozott módszer szerint az olajból egy speciális műanyagot állítanak elő. A hivatalosan még nevet nem kapott anyag olyan erős, mint az alumínium, de a súlya körülbelül a fele. Az anyag 80 százaléka szójaolaj, a maradék húsz százalék szénszál, üvegszál, szilícium és műgyanta. A módszer egyelőre még csak kísérleti stádiumban van, de amennyiben sikerül kidolgozni az ipari módszert az előállítására, az ebből készült alkatrészek akár 30-40 százalékkal is olcsóbbak lehetnek. Alapanyag van bőven, hiszen csak az USA évente közel hétmillió tonnát állít elő, és a világ szójatermelése évről évre nő.
Az anyag alkalmas arra, hogy kiváltsa az alumíniumot az autógyártásban. Könnyebb, ezért olcsóbb és kisebb fogyasztású autók készülhetnek belőle. Az új anyag a természetben biológiai úton lebomlik, ezért nem károsítja a környezetet.
Ezekre még emlékszel?
Autóforradalom, avagy nyílt forráskódú városi közlekedés