Az egyik legkülönlegesebb és legtitokzatosabb anyag, amivel díszítjük magunkat. Drágák, de nem kövek, és nem évmilliós a történetük.
Bár üledékes, valójában mégsem kőzet. Ráadásul nem is évmilliók kellettek a kialakulásukhoz, csak néhány év.
A neve fordit, más néven detroiti achát.
Meghökkentő, de ez valójában az autóipar mellékterméke. Régen az autókat kézzel, festékszóróval festették. A festék belepte az állványt a padlót, a falakat is. A rétegek száma, napról napra, hónapról hónapra nőtt.
A zománcfesték salakdarabjait többször megkeményítették azokban a kemencékben, amelyekben az autók mentek a festék kezelésére, a rétegek egy része akár 100-szor is megsült.
Végül a festékdarabok már kadályozták a munkát, és azokat el kellett távolítani. Szerencsére a gyári munkások rájöttek az érdekességére .
Néhány fordit darabot kivágtak és belecsiszolták egy ékszerbe. Viszonylag könnyedén készülnek, bár a darabok erőssége eltérő, és körültekintően kell bánni velük.
Tulajdonképpen hétköznapi anyag, mégis értékes és nagy iránta a kereslet. Ráadásul a készletei végesek.
Amióta az autógyárak átálltak az elektrosztatikus porfestésre, alig van festékveszteség. Az állványokon nem képződnek újabb festékrétegek. A fordit szép lassan elfogy.
997 réteg festékre van szükség egy 1 hüvelyk, vagyis 2,5 cm vastag fordit elkészítéséhez.
Az elnevezés ihlete nyilvánvaló - a fordit először az 1940-es években gyűlt össze a michigani Ford Motor Company-ban.
De az elnevezés ma általában minden olyan anyagra utal, amely különböző autógyárak festék salakjából áll.
Például van egy anyag a Chewrolet Corvette összeszerelő üzeméből, bár egyesek ezt inkább saját nevén, corvetit-nek hívják. Egy kanadai üzemből Lincoln-Mercury festékek származnak.
Az 1960-as és 1970-es évek forditja rendelkezik a legmerészebb árnyalatokkal, mivel akkor nagyobb volt az igény az élénk színű autókra.
De a korlátozott készlet mellett is a fordite megfizethető lehetőséget kínálhat az ékszerészek számára, az ára darabonként 20 dollártól több száz dollárig terjed.
Élénk színhullámaival, amelyek valóban utánozzák a természetes achátot, és az amerikai történelemmel átszőtt háttértörténete teszi igazán izgalmas alapanyaggá.
Mítosztromboló, hogy nem drágakő, de az amerikai autótörténelem egy szelete.
Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a több mint hetvenezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.