Az egyik legkülönlegesebb és legtitokzatosabb anyag, amivel díszítjük magunkat. Drágák, de nem kövek, és nem évmilliós a történetük.

drága kő fordit detroiti achát

 

Bár üledékes, valójában mégsem kőzet. Ráadásul nem is évmilliók kellettek a kialakulásukhoz, csak néhány év.

drága kő fordit detroiti achát

A neve fordit, más néven detroiti achát.

drága kő fordit detroiti achát

Meghökkentő, de ez valójában az autóipar mellékterméke. Régen az autókat kézzel, festékszóróval festették. A festék belepte az állványt a padlót, a falakat is. A rétegek száma, napról napra, hónapról hónapra nőtt.

A zománcfesték salakdarabjait többször megkeményítették azokban a kemencékben, amelyekben az autók mentek a festék kezelésére, a rétegek egy része akár 100-szor is megsült.

drága kő fordit detroiti achát

Végül a festékdarabok már kadályozták a munkát, és azokat el kellett távolítani. Szerencsére a gyári munkások rájöttek az érdekességére .

drága kő fordit detroiti achát

Néhány fordit darabot kivágtak és belecsiszolták egy ékszerbe. Viszonylag könnyedén készülnek, bár a darabok erőssége eltérő, és körültekintően kell bánni velük.

drága kő fordit detroiti achát

Tulajdonképpen hétköznapi anyag, mégis értékes és nagy iránta a kereslet. Ráadásul a készletei végesek.

drága kő fordit detroiti achát

Amióta az autógyárak átálltak az elektrosztatikus porfestésre, alig van festékveszteség. Az állványokon nem képződnek újabb festékrétegek. A fordit szép lassan elfogy.

drága kő fordit detroiti achát

 997 réteg festékre van szükség egy 1 hüvelyk, vagyis 2,5 cm vastag fordit  elkészítéséhez.
drága kő fordit detroiti achát

Az elnevezés ihlete nyilvánvaló - a  fordit először az 1940-es években gyűlt össze a michigani Ford Motor Company-ban.drága kő fordit detroiti achát


De az elnevezés ma általában minden olyan anyagra utal, amely különböző autógyárak festék salakjából áll.

drága kő fordit detroiti achát

Például van egy anyag a Chewrolet Corvette összeszerelő üzeméből, bár egyesek ezt inkább saját nevén, corvetit-nek hívják.  Egy kanadai üzemből Lincoln-Mercury festékek származnak.

drága kő fordit detroiti achát

Az 1960-as és 1970-es évek forditja rendelkezik a legmerészebb árnyalatokkal,  mivel akkor nagyobb volt az igény az élénk színű autókra.drága kő fordit detroiti achát

De a korlátozott készlet mellett is a fordite megfizethető lehetőséget kínálhat az ékszerészek számára, az ára darabonként 20 dollártól több száz dollárig  terjed.drága kő fordit detroiti achát

Élénk színhullámaival, amelyek valóban utánozzák a természetes achátot, és az amerikai történelemmel átszőtt háttértörténete teszi igazán izgalmas alapanyaggá.

drága kő fordit detroiti achát

Mítosztromboló, hogy nem drágakő, de az amerikai autótörténelem egy szelete. drága kő fordit detroiti achát

Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a több mint hetvenezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.

(via, via)