Az egész világ az elektromos autók lázában ég, napról-napra újabb autógyárak jelentik be saját modelljeiket. Mintha mindenki a jövőt az elektromos autókkal képzelné el.
Egy teljesen új problémára egy nemrégiben történt baleset hívta fel a figyelmet. Ausztriában egy sofőr elvesztette uralmát Teslája felett, lesodródott az útról és egy fának csapódott. A kocsi kigyulladt, a sofőr szerencséjére többen megálltak és kihúzták őt az autóból.
A balesetben az igazi problémát az autó jelentette. A tüzet a megsérült Litium-Ion akkumulátorok okozták, a tűzoltók csak nehezen birkóztak meg vele. A gond ezzel nem oldódott meg, a roncsot három napig egy vízzel töltött konténerben tartották, nehogy az akkumulátorok újra kigyulladjanak.
A Teslában 600 kilogrammnyi akkumulátor rejtőzik a padlólemez alatt. A lítium, ha a levegő oxigénjével érintkezik, azonnal lángra robban. Ez okozza az ismert telefon és notebook tüzeket is.
A Tesla tulajdonosa a roncsot akarta leadni, hogy feldolgozzák. Azonban nem talált olyan céget, amely ezt vállalta volna. A hivatalos Tesla forgalmazó megadta ugyan a velük kapcsolatban álló bontó elérhetőségét, de kiderült, ők sem rendelkeznek engedéllyel az akkumulátorok feldolgozására.
Hosszas nyomozás után kiderül, egész Ausztriában nincs olyan hulladék feldolgozó, aki képes lenne ekkor a méretű akkumulátorok befogadására. Mindössze két olyan céget találtak – egy német és egy belga vállalatot – akik foglalkoznak elektromos autók akkumulátorával, de ők kizárólag sértetlen egységeket dolgoznak fel.
Kiderült, hogy a Litium-Ion akkumulátorok sem egyformák, a gyártók komoly versenyben vannak a piacon, és nem adják ki gyártási titkaikat. A bontóknak így egy „fekete dobozt” kellene felnyitniuk és feldolgozniuk, anélkül, hogy tudnák, milyen veszélyes anyagokkal kellene megbirkózniuk. Ez nem csak a bontók munkavédelme miatt fontos, de a tűzoltók sem tudják, egy elektromos tűz esetén milyen anyagokkal olthatják el, vagy égés közben milyen mérgező anyagok szabadulnak fel.
Az is kiderült, hogy valójában nincs gyakorlati megoldás a drága tiszta lítium kinyerésére. A sértetlen akkumulátorokat feldolgozó két cég is csupán különböző eljárásokkal kinyeri az akkumulátorok kobalt, nikkel és réz tartalmát. A lítium kinyerése elméletileg megoldható, de annyira bonyolult folyamat, hogy a jelenlegi paci árak mellett nem éri meg.
Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz közel hetvenezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.