A világ legdrágább, de legérdekesebb, és legizgalmasabb hajóemelő szerkezete.

Sok országban, így Nagy Britanniában is használják a régi áruszállításra készült csatornákat. Manapság már nem áruszállító hajók közlekednek ezeken a vízi utakon, hanem elsősorban turistákat szállító vízibuszok, bérelhető kishajók.

Egyik csatornáról a másikra nem is olyan egyszerű áthajózni, ha szintkülönbség van a két vízfelület között. Ezt zsilipekkel szokták megoldani. Azonban Falkirknél komoly problémával kellett szembenézniük a szakembereknek. Itt találkozik a Falkirk és Edinburgh között húzódó Union-csatorna, valamint a Falkirk és Glasgow közötti Forth- és Clyde-csatorna.


Nagyobb térképre váltás

A két vízszintsík 24 méteres magasságkülönbsége nem tette lehetővé többlépcsős zsiliprendszer kialakítását, mert ez a meredekség miatt sokkal költségesebb és bonyolultabb kivitelezési feladat lett volna. A megoldást egy 35 méter átmérőjű forgókerék jelentette, amely tulajdonképpen egy óriási forgózsilip.

 

A kerék kialakítása a kelta folklórból ismert kétfejű baltára emlékeztet. A központi tengelytől 15-15 méterre kinyúló karok két teli süllyesztőszekrényt tartanak, melyekbe egyenként 302 tonna víz fér. A két szekrény mindig azonos terhet visel, a szállított hajók tömegétől függetlenül, hiszen mint Arkhimédész törvényéből törvényéből tudjuk, a hajók a saját tömegüknek megfelelő vizet kiszorítják a szekrényből. Tehát a kerék két karja mindig egyensúlyban van. Így működik:

Ez teszi lehetővé, hogy a szerkezet 4 perc alatt megtegye útját, és elvégezze a 180°-os fordulatot. A 22,5 kW összteljesítményű motorok képesek csupán 1,5 kW/h energia felhasználásával elforgatni a kereket. Ez az energiamennyiség hozzávetőlegesen 8 teáskanna víz felforralásához lenne elegendő. Az elfordulást egy négyméteres csapágy segíti.

Ahhoz, hogy a szekrények vízszintben maradjanak, ugyanolyan sebességgel kell fordulniuk, mint a keréknek, csak ellentétes irányban. A szekrények mindkét végén található egy-egy fogaskerék, ami a karok végén lévő 8 méter átmérőjű lyuk belső felén fut, ezzel teszi lehetővé azok szabad mozgását, pontosabban elfordulását. A központi tengelyt forgató és a szekrényeket befogadó nyílás belső felén futó fogaskerekek között található áttétel biztosítja, hogy a kerekek mindig azonos sebességgel, de ellentétes irányba forduljanak el.

Az alsó csatornában, a kerék alatti részen található elkülönített száraz aknából szivattyúk segítségével távolítják el a vizet; ez azt a célt szolgálja, hogy a forduló karoknak ne kelljen a vízbe merülniük. Ez esetben ugyanis a víz ellenállása miatt nagyobb energia felhasználására lenne szükség a kerék forgatásához, sőt a lendületből is jelentős mértékben veszítene, amikor az alsó szekrény a vízbe ér.

 

A magasabban fekvő Union-csatorna elvezetése a kerékhez egy külön lábakon álló 150 méteres csatornaszakasz megépítését igényelte.

A látványos szerkezet megépítése 20 millió angol fontba került. Másodlagos, de talán tervezett haszon, hogy a két csatorna ily módon történő összekötése valódi turistalátványossággá tette a hajóforgalmat Edinburgh és Glasgow között. A 2002. május 24-i megnyitást követő 5 hónapban – a várakozásokat messze felülmúlva – 230 ezren voltak kíváncsiak az új szerkezetre.

 

Az átfordulás nyolcszoros sebességgel filmezve:

Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a több mint tizenötezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.

 Ezt láttad már?

Szem-Szájnak gasztroblog:  Mit csinálj a csirkemellel?

Napi videó:   Furcsa tolvaj a plázában

Napi fotó:  Úgy megütlek, azt hiszed a vonat ütött el

(via thefalkirkwheel, youtube, wikipedia)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...