Folyamatosan próbáljuk csökkenteni az autó környezetszennyezését. De ami közben a tengereken folyik, az igazán megdöbbentő.

környezetszennyezés hajó dízel

 

Hajók tízezrei szelik nap mint nap a világ tengereit,fedélzetükön utasok ezreivel,  vagy millió tonnányi áruval a gyomrukban. A legnagyobb hajókat ház méretű motorok hajtják. De milyen üzemanyagot használnak ezek a hajók? Mennyire szennyezik a környezetet?

Az igazság nem csak kiábrándító, hanem egyenesen szörnyű. A hajózás elképesztő mértékben szennyezi a levegőt, az elmúlt években döbbenetes adatok kerültek nyilvánosságra. A szennyezés egyaránt érinti a teherfuvarozást és a luxus nyaralóhajókat

A teherhajókat néhány éve egy nyilvánosságra hozott tanulmány leplezte le. A teherhajók a legolcsóbb, dízellel kevert nehézolajat égetik el motorjaikban. A nehézolaj tulajdonképpen nem más, mint a finomítás után visszamaradt maradék. Tele van kénnel és kátránnyal, csak speciális motorokban égethető el.

A nehézolaj a lexikon szerint aszfalténekből, nafténes és paraffinos anyagokból, magas kondenzációs fokú aromás vegyületekből áll. Gyakorlatilag egy ragacsos massza, alig, vagy nagyon sűrűn folyós. Hogy egyáltalán a motorba lehessen juttatni, a szükséges folyósságát dízelolajjal állítják be. De még így sem lesz elég folyós, ezért 50 fok környékére kell melegíteni, mielőtt a motorba kerül. A nehézolaj kéntartalma rendkívül magas, elérheti a 3,5–4,0 százalékot is.  3500-szor több ként tartalmaz, mint az autókban használt dízel üzemanyag. Annyira súlyosan szennyező, hogy veszélyes hulladéknak minősül, a szárazföldön mindenhol be van tiltva a használata. A nyílt tenger és az óceán azonban más terület.

környezetszennyezés hajó dízel

A világ legnagyobb dízelmotorja - Keresd az embert

A nehézolajból óriási mennyiség fogy el naponta, ami szinte elképesztő környezetszennyezéssel jár. A világ egyik legnagyobb hajója, az Emma Maersk normál tempónál naponta 300 tonna üzemanyagot éget el. Ezzel ezer tonna szén-dioxid juttat a levegőbe.  A nehézolaj miatt egyetlen óriás teherhajó annyi ként-dioxidot bocsát ki a levegőbe, mint több millió autó. A 16 legnagyobb tankhajó annyi szennyeződést enged a levegőbe, mint a világ összes autója együttvéve. És a világtengereken közel 100 000 nagyobb méretű hajó szeli nap mint nap a habokat.

A megdöbbentő azonban az, hogy az óceánjáró luxushajókkal sem jobb a helyzet. Ez a világ iparának egyik legdinamikusabban fejlődő területe, és a turizmus legdinamikusabban fejlődő ágazata (2017-re 24 millió utassal, és 120 milliárd dolláros forgalommal számolnak).  Évente adnak át legalább egy új úszó szállodát, amelyek egyre nagyobb és nagyobb méretűek.

Jelenleg a legnagyobb A Royal Caribbean társaság Harmony of the Seas nevű hajója. 2016-ban adták át, hossza 362 méter, magassága 66 méter. Fedélzetén 16 emeletet építettek ki, 2747 kabinjában akár 6730 utast is elszállásolnak, akikről 2100 fős személyzet gondoskodik.  Vízkiszorítása 120 ezer tonna. Csak összehasonlításként,  a Titanic vízkiszorítása  60 ezer tonna, A USS Nimitz repülőgép hordozónak 101 ezer tonna.

környezetszennyezés hajó dízel

Ennek a hajónak a motorjai is hatalmasak. Kettő van belőlük, négy emelet magasak, 16 henger dolgozik bennük. Óránként 5200 litert fogyasztanak, ez napi 210 tonnás fogyasztás. Ezzel annyi kén-dioxidot bocsátanak a levegőbe, mint 376 MILLIÓ autó. Igen, 376 millió. A nitrogén oxid kibocsátása megfelel egy kisebb városének. Emellett napi 450 kilogramm rendkívül finom szemcsés, az egészségre nagyon káros port is a levegőbe ereget.

A hajók nem csak a tengeren ontják szennyet. Mivel a hajók különböző rendszereinek működniük kell, áramra folyamatosan szükség van, ezért a generátorok a kikötőkben is működniük kell.  Hiába állnak a hajók folyamatosan jár a motorjuk.

A probléma oka, hogy az ENSZ hajózási szervezet megengedte a nehézolaj használatát. Most hatalmas nehézségekbe ütközik ennek visszaszorítása. Létezik tisztább üzemanyag, a tengerészeti dízel, de ez drágább is.

A hajótársaságokat próbálják változásra kényszeríteni, de óriási az ellenállás. A világ hajóinak kétharmada Panamában van bejegyezve, ahol sokkal lazábbak a szabályok. Sok ország azzal próbálkozik, hogy arra kötelezi a hajókat, hogy a partmenti vizeken és a kikötőkben a tengerészeti dízelt használják. Az újabban épített hajóknál már vannak kötelező környezetvédelmi szabályok, hogy alacsonyabb legyen a károsanyag kibocsátás.

Több társaság is büszkén jelentette be, hogy akár harminc százalékkal is csökkentették hajóikon a károsanyag kibocsátást.  Ez valójában egy gazdasági trükk. A tengeri hajózás ugyanis egyre lassabb. Már ott tartunk, hogy a legújabb építésű óriás teherhajók lassabbak, mint a hajdani vitorlások. Egy új fogalmat kell a tengeri szállításban megtanulni: „slow steaming”, vagyis lassú hajózás. Az új, lassú hajtásra készült motorokkal 25-27 csomóról húsz csomóra csökkent a hajók sebessége. Így hosszabb ideig tart az út, de összességében 30 százalékkal csökkent a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-költség. Természetesn az utóbbi volt a fontosabb szempont. A lassabb haladás alacsonyabb üzemanyag számlát, és így alacsonyabb piaci árakat jelent. Csupán a mi szerencsénk, az alacsonyabb környezetszennyezés.

Ha tetszik, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz a több mint hetvenezer főt számláló közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott, vagy azon keresztül találsz meg. További blogjaink, és minden egyéb, ami érdekes, de nem ér meg egy blogbejegyzést. Linkek, fotók, videók, rövidebb és hosszabb infók, vagyis bővebb tartalommal várunk rád.